به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سعید اکبری در جلسه توجیهی طرح منطقی سازی ساعت کار فرودگاههای دارای پرواز و نیروی انسانی کمتر، هدف از اجرای این طرح را مدیریت نیروی انسانی و صرفه جویی مالی عنوان و اظهار کرد: تاکنون ساعت کاری بسیاری از فرودگاههای کشور با حجم پرواز و تعداد نیروی انسانی آنها متناسب نبود. مواجهه با بحران کرونا و کاهش ساعت کاری نیروهای انسانی شاغل در فرودگاهها فرصتی شد تا برای منطقیسازی ساعت کار فرودگاهها برنامهریزی کنیم تا ضمن صرفه جویی انرژی و برطرف شدن مشکل کمبود نیرو سطح کیفی خدمات را نیز حفظ کنیم.
عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه اجرای این طرح محدودیتی در فعالیت فرودگاهها ایجاد نمیشود، تاکید کرد: این طرح از اول خرداد در فرودگاههای مشمول اجرا میشود و مشتریان این فرودگاهها باید برای استفاده از خدمات در غیر زمان کاری تعیین شده، ۷۲ ساعت قبل درخواست بدهند.
همچنین محمد امیرانی، معاون عملیات هوانوردی در سخنانی هدف از اجرای این طرح را متناسب کردن ساعت کاری فرودگاهها با تعداد پروازها و نیروی انسانی با معیار قراردادن یک ماه گذشته عنوان کرد و گفت: این طرح با رعایت الگوی مادی و اقتصادی و مدیریت نیروی انسانی در فرودگاههایی که دارای کمتر از ۱۴ پرواز برنامه یی در هفته اجرا میشود.
امیرانی توضیح داد: بر اساس این طرح فرودگاههای سیرجان، جیرفت، زابل، سبزوار، سنندج، لامرد، ابوموسی، بندرلنگه، خرم آباد، شهرکرد، جهرم، سهند، زنجان، یاسوج، رامسر، کلاله، رفسنجان، سراوان، بجنورد، پارس آباد، بم، نوشهر، طبس، همدان، اراک، سمنان، سرخس، شاهرود، خوی، ایرانشهر O/R هستند و ساعت کار آنها بر اساس تقاضای پرواز است و فرودگاههای ارومیه و ایلام، گرگان، لار، بیرجند، دشت ناز ساری، رشت و اردبیل نیز ساعت کار مشخصی دارند و در غیر ساعت کاری باید بر اساس اعلام درخواستها فعالیت کنند.
وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح محدودیت زمانی ندارد، تاکید کرد: فرودگاههای مشمول طرح میتوانند بدون محدودیت به مذاکره با شرکتهای هواپیمایی برای افزایش پروازها بپردازند.