زهرا نژاد بهرام، رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران در نشست خبری آنلاین امروز گفت: مدیریت بحران شهر تهران که در اختیار شهرداری بود با مصوبه مجلس به وزارت کشور واگذار شد، از نظر بودجه هم به این موضوعات کمتر توجه میشود و از نظر تصمیم گیری های کلان هم در اختیار مدیران بخشی قرار میگیرد که در این بخش نیازمند مدیریت در سطح کلان و فرامنطقهای هستیم.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه "با توجه به موضوع کرونا باید تحولاتی در شهرسازی ایجاد کنیم" افزود: بحران کرونا که همه جهان و ایران را درگیر کرده باعث شده تحولات و دیدگاهها درباره موضوع شهرسازی تغییر کند.
او با ابراز نگرانی از بافت ناپایدار و فرسوده در تهران اضافه کرد: زلزله هفته گذشته تهران در کنار بحران کرونا باعث افزایش نگرانی و دغدغه ما نسبت به حدود ۱۵ هزار هکتار بافت ناپایدار شهری داریم که سازه آنها استحکام ندارد و سه هزار و ۲۶۸ هکتار هم بافت فرسوده مصوب داریم.
نژادبهرام ادامه داد: حدود ۵۰ درصد شهر تهران در حوزه بافت ناپایدار است که باعث افزایش نگرانی میشود. برای بافتهای فرسوده مصوب کارهایی در دست انجام است که تاکنون حدود ۴۵ درصد از پارسلهای بافتهای فرسوده نوسازی شده یعنی از ۲۶ هزار پارسل بافت فرسوده ۹۵ هزار پارسل نوسازی شده اما کافی نیست.
او تاکید کرد: مشکل اصلی این است که به جای اینکه بافت نوسازی شود فقط پلاکها یا پارسلها نوسازی شده است و این تا سال ۱۳۹۶ سیاست شورا بوده که پلاک نوسازی شود اما دغدغه شورای پنجم این بود که بافت نوسازی شود یعنی اگر پلاک نو شود اما معابر و امکانات مناسب وجود نداشته باشد کار بیهوده است و با پدیده جدی به نام فرسودهسازی روبرو میشویم. رویکرد شورا در دوره جدید ارتقای ارزش سکونت و نوسازی بافت به معنای واقعی کلمه است.
نژادبهرام به لایحه ساماندهی پیادهروها نیز اشاره کرد و افزود: اخیراً مدام از ما میپرسند قرار است پیادهروها فروخته یا اجاره داده شود؟ اصلاً اینچنین نیست زیرا اگر زاویه دید را تغییر داده و محورهای مصوبه را بررسی کنیم اصلاً موضوع فروش پیادهرو مطرح نمیشود.
وی با بیان اینکه در همه جای دنیا از ظرفیت موجود در شهر استفاده میشود، اضافه کرد: برخی از واحدهای صنفی که از پیادهرو استفاده کرده، امکاناتی را برای حضور مردم گذاشته اند و باعث نشاط اجتماعی و ظرفیت تعامل بیشتر در سطح شهر میتوانند از لایحهای که شهرداری به شورا فرستاده استفاده کنند.
رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: پیشتر در برخی مناطق برای گرفتن پیادهروها توسط صنوف پول گرفته نمیشد و در برخی مناطق دیگر با تعرفههای متفاوت این پول را اخذ میکردند بنابراین لایحه شهرداری با هدف ساماندهی این موضوع پیادهروهایی که بالای شش بوده و ظرفیت آن را دارند که نشاط اجتماعی را بالا ببرند، ارائه شده است.
وی با تاکید بر اینکه شورای شهر به روشنی نشان داده که سلامتی شهروندان را با منابع مالی معاوضه نمیکند، افزود: افزودن بر ۴۰ میلیارد تومان فقط برای ضدعفونی شهر در روزهای شیوع کروناهزینه شده بنابراین اگر گفته شود تصمیمات در خصوص طرح ترافیک یا حملونقل عمومی برای کسب درآمد بوده، نوعی کم لطفی در مدیریت شهری است.
نژادبهرام تصریح کرد: اگر چنین بود یقیناً موضوع عوارض تشویقی و لایحه تمدید خوش حسابی تصویب نمیشد بنابراین حاضر به معامله با هیچ کسی بر سر سلامتی مردم نیستیم چون شورای شهر منتصب مردم بوده با دیگر دستگاهها متفاوت است
وی خاطرنشان کرد: کمیسیون حمل و نقل شورای شهر بسته پیشنهادی را برای حضور مردم در حملونقل عمومی به ستاد کروناداد که یکی از آنها اجباری کردن استفاده از ماسک در مترو بود.