به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، رحیم احسانی رئیس پژوهشکده سامانههای حمل و نقل فضایی در این باره گفت: انجام پروژه اختراعی ساخت مخازن پر فشار بدون درز از موفقیتهای ارزشمند متخصصان کشور بود که با روش فلوفرمینگ معکوس انجام شده و از مرکز مالکیت فکری و اداره ثبت اختراعات نیز گواهی ثبت اختراع دریافت کرده است.
وی افزود: در این طرح که بدنه اصلی مخزن با عدسی و فلنچ سر و ته آن به صورت یکپارچه شکلدهی میشود، در خواص مکانیکی و ساختار مواد مخزن کوچکترین خللی وارد نمیشود و بدین ترتیب، ضمن اینکه هزینههای جوشکاری و آزمایشهای رادیوگرافی از روند ساخت مخزن حذف میشود، استحکام در برابر شکست را نیز افزایش میدهد.
احسانی مزیت مهم این طرح را امکان اجرای آن با هر نوع دستگاه معمولی فلوفرمینگ بدون تغییر در آن عنوان کرد و ادامه داد: تولید مخازن لولهای شکل با پله داخلی و عدسی و فلنچ مربوط را میتوان با بهرهگیری از یک مندرل ابداعی خاص با روش فلوفرم معکوس بهصورت یکپارچه شکلدهی کرد.
رئیس پژوهشکده سامانههای حملونقل فضایی گفت: این مندرل ابداعی طوری طراحی شده که شامل دو قطر متفاوت است؛ یک قطر ثابت که مطابق با قطر سر نیم بسته دهانه مخزن است و قطر بزرگتر مندرل که بهصورت چندتکه و قابل تعویض طراحی و ساخته شده و روی قطر کوچکتر مندرل به صورت هم محور تعبیه میشود.
وی ادامه داد: طراحی آن به این صورت است که این رینگ فولادی بهعنوان پرکننده ناحیه فرورفته مخزن به نحوی ساخته میشود که قطر خارجی آن مطابق با قطر داخلی بدنه اصلی مخزن و قطر داخلی رینگ مطابق با قطر ثابت مندرل باشد. سپس، این رینگ سختکاری شده و سطح بیرونی آن سنگزنی میشود. برای اینکه رینگ پرکننده از دهانه نیم بسته پیشفرم مخزن رد شود با برش وایرکات به چهار تکه تبدیل میشود و هر تکه بهطور جداگانه از دهانه کوچک رد شده و در فرورفتگی داخل پیشفرم به نحوی کنار هم چیده میشوند که همراه با پیشفرم بر قطر ثابت مندرل بهصورت یک پیشفرم معمولی سوار شوند.
احسانی اضافه کرد: بدین ترتیب، عملیات شکلدهی روی سطح بیرونی پیشفرم انجام میشود. بعد از اتمام فلوفرم، محصول همراه با رینگ چهار تکه از روی مندرل جدا و تکههای رینگ از داخل مخزن بیرون آورده میشود. به این ترتیب، یک مخزن بدون درز با روش فلوفرمینگ معکوس تولید میشود.