محسن حاجی میرزایی در مراسم امضای تفاهم نامه میان وزارتخانههای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت آموزش و پرورش که از شبکه خبر پخش شد، ضمن تبریک فرارسیدن هفته مهارت گفت: اصل تفکیک کار و تمایز نقشها، دستگاهها را از هم جدا کرده است و این ضرورت اجتناب ناپذیر مشکلی را به وجود آورده و گاهاً ما را از ماموریت های اصلی دور کرده است. همه تلاشها در راستای از بین رفتن فقر و گسترس عدالت است.
وی ادامه داد: یکی از زمینههای مشترک کاری میان دو وزارتخانه مهارت آموزی است. در قانون نظام جامع آموزش تربیتی و فنی و مهارتی این اصل پذیرفته شده و در قانون برنامه احکام توسعه، موکدات صریح و روشنی گفته شده که هدف نهایی این است که آدمهای ماهرتری داشته باشیم. اگر افراد مهارت داشته باشند پدیده فقر سامان می یابد.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به نظر میرسد آگاهی های مهارتی تاثیر زیادی بر شکل گیری شخصیت و هویت افراد و تبدیل شدن آنها به یک فرد کارآمد و با اعتماد به نفس دارد. هدف ما در آموزش و پرورش تنها انتقال دانش نیس.، هرچند این سال ها این هدف غالب بوده است اما داریم از حافظه محوری به سمت مهارت محوری حرکت می کنیم. یک اصل پذیرفته شده است که دانش آموزان بیش از کسب دانش، نیازمند کسب تواناییهایی برای زندگی و ایفای نقش ها و مسئولیت های اجتماعی هستند.
حاجی میرزایی گفت: ماموریت داریم ۵۰ درصد دانش آموزان را در دوره دوم متوسطه را به سمت هنرستان هدایت کنیم که اکنون این آمار ۳۵ درصد است. از سوی دیگر ماموریت داریم دانش آموزانی که وارد آموزش های فنی نمی شوند و دوره آموزش نظری را طی می کنند هم حتماً مهارتی را کسب کنند. تاکید بر اینکه هردانش آموزی که دیپلم می گیرد، اعم از اینکه در رشته های نظری تحصیل کرده باشد یا فنی، یک مهارت را آموخته باشد بسیار مهم است.
وی ادامه داد: باید پیش از هرچیزی تحول در جریان یادگیری را در مدنظر قرار دهیم. اینکه نهادهای ما چقدر کارآمد هستند بستگی به این دارد که نهادهای آموزشی ما چقدر کارآمد باشند. بنابراین باید این حوزه را توسعه دهیم.
وی ادامه داد: تا کنون همکاریهای مشترکی بین دو وزارتخانه وجود داشته است ولی در تفاهم نامه قرار است بازنگری هایی انجام شود به طوری که اوج بیشتری بگیریم.
حاجی میرزایی گفت: ۱.۴ درصد بازماندگی از تحصیل به عدم دسترسی به آموزش برمی گردد و مابقی به عللی چون فقر، کودک کار بودن، معلولیت، بیماری ها و مسائلی از این دست باز می گردد. تفاهم نامهای بین حدود ۱۰ دستگاه تنظیم شده است، جمعیت بازمانده که زیاد نیستند اما کار سختی است که اینها را به مدرسه برگردانیم که مستلزم همکاری نهادهای حمایتی و به ویژه وزارت رفاه است.
حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش و پرورش، تعاونی هم زیاد دارد، گفت: ۵۰۰ تعاونی مصرف و ۴۰۰ تعاونی مسکن داریم و جمعیت مخاطب گسترده یک میلیونی داریم. امیدواریم توافقی که امروز امضا میشود بتواند در کوتاه مدت نتایج خوبی برای پیشبرد اهداف هر دو دستگاه به دست بدهد.