به نقل از روابط عمومی گالری طراحی هنر، با توجه به اعلام نام غلامحسین امیرخانی به عنوان گنجینه زنده بشری در خطِ نستعلیق و قرار گرفتن نام وی در فهرست ملی «نادره کاران، حاملان میراث فرهنگی ناملموس» مجموعهای متشکل از ۱۷ تابلو از آثار نستعلیق و چلیپانویسی امیرخانی در معرض نمایش گذاشته شد.
علی شیرازی از اساتید شناخته شده هنر خطاطی در جریان بازگشایی این نمایشگاه که جمعه ۱۰ مرداد افتتاح شد، بیان کرد: میراث فرهنگی در یک اقدام قابل توجه نام استاد امیرخانی را به عنوان گنجینه زنده بشری در خط نستعلیق ثبت کرد و پیرو آن گالری طراحی هنر نیز مجموعهای از آثار وی را به مناسبت این اتفاق و گرامیداشت مقام این هنرمند در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار داد. هر چند در شرایط کرونایی ناچار شدیم به صورت حساب شده و بسیار محدود از هنرمندان دعوت به عمل بیاوریم اما استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت گرفت.
وی در مورد جایگاه امیرخانی در هنرهای سنتی و خوشنویسی گفت: بر خلاف بسیاری از هنرمندان خوشنویس که غالباً در یک خلوت شخصی و فضای خصوصی به خلق آثار میپردازند، شخصیت غلامحسین امیرخانی به شدت اجتماعی است. وی از اوایل انقلاب که در رأس انجمن خوشنویسان قرار گرفت نگاهش به افراد، نگاهی سرشار از شایستهسالاری بود به نحوی که در مراکز این انجمن در تهران و شهرستانها تمام هنرمندانی که به لحاظ کسوت، شخصیت، حسن خلق و حسن خط برجسته بودند در انتخابات انجمن نیز برگزیده میشدند، به نظرم یکی از فعالترین مراکز هنری در ایران انجمن خوشنویسان است.
شیرازی ادامه داد: خوشنویسی یک هنر سنتی است که در ادامه هنر خوشنویسان دیگر اتفاق میافتد. مثل ادبیات که نمیتوانیم قوانین آن را به کل تغییر دهیم و در قالب دستورات نگارشی زبان، آثار مختلف را خلق میکنیم به عنوان مثال حافظ شیرازی به عنوان یکی از قلههای زبان و ادبیات فارسی، زبان را تغییر نداده بلکه در محدوده همان دستورات و در قالب غزل کاری کرده کارستان و اشعاری سروده که وی را به معیار سنجش غزل تبدیل کرده است. در خوشنویسی هم قوانینِ کلی قابل تغییر نیستند و تنها فرمهای جدید را پدید میآوریم. امیرخانی نیز مانند حافظ از کلمات و حروف خوشنویسی به نحوی استفاده کرده که بیش از هر خوشنویس دیگری در دوره معاصر مخاطب داشته باشد.