محمد اسلامی در مراسم امضای قرارداد ساخت هزار دستگاه ناوگان سنگین جادهای که با حضور سرپرست وزارت صمت در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: امروز یک گام دیگر برای نوسازی ناوگان بر میداریم؛ چراکه باید سازوکار کارآمدی برای حل مسئله فرسودگی ناوگان پیدا کنیم و سازوکارهای قبلی که دچار مشکل شد را کنار بگذاریم.
وی با اشاره به قرارداد دو هفته قبل وزارت راه و شهرسازی با یک خودروساز داخلی و یکی از بانکهای شبه دولتی مبنی بر ساخت ۵ هزار دستگاه ناوگان جادهای، گفت: امروز نیز با یکی دیگر از شرکتهای خودروساز داخلی و بانک عامل بخش تعاون قرارداد امضا میکنیم؛ به نحوی که نیروی محرکه این کامیونها قوی و برای رانندگان، جذاب است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: فعلاً ساخت هزار دستگاه را پایه گذاری کردیم؛ اما این خودروساز داخلی تا ۵ هزار دستگاه در سال نیز ظرفیت تولید دارد.
وی با اشاره به برنامه سه ساله وزارت راه برای نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده ۴۰ تا ۶۰ ساله ادامه داد: هم از منابع داخلی وزارت راه، هم سازمان راهداری و هم ماده ۱۲ قانون بهبود فضای کسب و کار میتوانیم منابع اولیه را برای شروع کار تأمین کنیم.
اسلامی افزود: از سال ۷۸ تا امروز فقط ۲۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده نوسازی شده است؛ ولی ما قصد داریم تا ظرف ۳ سال ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده را بازسازی کنیم.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایجاد زنجیره تأمین و افزایش قدرت طراحی تولید تا سطح پایدار ماندن تولید نکته کلیدی است که باید اجرا شود. ما همچنین برای نوسازی ناوگان مسافری نیز برنامه داریم.