پایگاه خبری رویش افکار

مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر فنی حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش با حضور در شبکه آموزش در برنامه‌ای در خصوص هدایت تحصیلی گفت: در سال جهش تولید سیاست های کلان نظام در راستای توجه دادن به آموزش ها مهارتی در کشور است. در آستانه هفته ملی کارآفرینی هستیم و امیدوارم با جهت گیری در سیاست های کلان شرایطی برای هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان به گونه‌ای که در توسعه اقتصادی کشور موثرتر باشند پیش بیاید.

وی ادامه داد: اهداف هدایت تحصیلی شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی و علاقه دانش آموزان و تلاش برای انتخاب آگاهانه آنهاست تا به کمک هدایت تحصیلی با توجه به سیاست های توسعه‌ای کشور، دانش آموزان دست به انتخاب بزنند.

هدف ما این است که دانش آموزان یک نکته بهینه بین علاقه، استعداد، نیاز جامعه و امکانات را انتخاب کنند که بهترین انتخاب برای آنها باشد.

به گفته وی نقش کلیدی در هدایت تحصیلی این است که پیشرفت هر کشور نیازمند به نیروی انسانی کارآمد و اثربخش باشد.

وی در توضیح بیشتر گفت: رسیدن به این مهم را می توانیم با هدایت تحصیلی جهت دهی کنیم تا هنرآموزان بتوانند در نهایت از یک رضایت شغلی نیز برخوردار باشند.

در قانون اساسی نیز دولت مکلف شده که شغلی که نیاز جامعه است را ایجاد کند که در این مسیر آموزش و پرورش می تواند نقطه عزیمت باشد.

وی بیان کرد: همچنین قوانین و اسناد زیادی وجود دارد که بر آموزش و پرورش تکلیف کرده است که نظام آموزش را به سمت آموزش های مهارتی جهت دهی کند. این مهم از دوره پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه تکلیف شده است. خصوصاً در آموزش های نیمه تخصصی دوره دوم متوسطه.

آذرکیش گفت: کاری که در آموزش و پرورش برای هدایت تحصیلی در حال انجام است به عوامل و ملاک های مختلفی بستگی دارد. هر کدام از این عوامل را نیز درصد خاصی را به خود اختصاص می دهند. آزمون های عملکرد تحصیلی ۳۵ درصد، آزمون های مشاوره ۳۵ درصد، نظر دانش آموز ۱۰ درصد، نظر معلم ۱۰ درصد، نظر والدین ۵ درصد و نظر مشاور ۵ درصد در این میان نقش دارد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برای هدایت تحصیلی شغلی نیاز به همکاری بین دستگاهی داریم تا عرضه و تقاضا متناسب با آموزش ها باشد، گفت: گستره آموزش های مهارتی زیاد است و تک تک بنگاه های اقتصادی باید نقششان را در این میان ایفا کنند.

قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای تاکید بر انسجام بخشی و مدیریت در برنامه ریزی دارد و اخیراً در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز بر این موضوع تاکید شد و در آموزش و پرورش نیز کارگروه متناظر با این مورد تشکیل شده و وزیر آموزش و پرورش نیز بر عملیاتی کردن مفاد قانون های بالادستی در زمینه آموزش های مهارتی تاکید دارد.

وی در ادامه گفت: نکته مغفول این است که خیلی از دانش آموزان و خانواده ها نیازمند آگاهی بیشتر از مشاغل هستند. برنامه های تخصصی در صدا و سیما می تواند کمک کند. همچنین مشاوران در سراسر کشور و مدیران هنرستان این آمادگی را دارند که بچه ها را با حرفه ها آشنا کنند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سئوال که برای تقویت رشته های کاردانش فنی و حرفه ای آموزش و پرورش چه تلاش هایی کرده است گفت: از تجهیز هنرستان تا تخصیص منابع و تلاش برای کارآمدی نیروی انسانی و افزایش استخدام ها این هم در آموزش و پرورش پیگیری می‌شود. امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان از محل دو درصد گاز تخصیص یافته که در اختیار اداره کل سازمان نوسازی قرار گرفت. در استان قم کاروان تجهیز هنرستانها به کار افتاد و دیگر استانها نیز در حال تجهیز هنرستانها هستند. در بودجه سنواتی سال ۹۹ مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان برای هنرستانها پیش بینی شده است که امیدواریم به زودی تخصیص پیدا کند. ۳۸ میلیارد تومان هم بودجه سنواتی تجهیز هنرستانها بود که تخصیص ۱۰۰ درصدی پیدا کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخاب رشته تحصیلی به جهت آنکه انتخاب شغل آینده را به دنبال دارد یکی از مهمترین تصمیمات انسان در مسیر رشد است گفت: بچه ها در این میان نیم نگاهی به درآمد، شأن اجتماعی و روابط در محیط کار می اندازند. ما باید این پیامدها را به سمت بهینه شدن پیش ببریم. کسانی که وارد هنرستان می شوند دیگر تولید کننده هستند نه مصرف کننده و قدر صنعت و کارخانه را می دانند. آنها اگر وارد دانشگاه نشوند کمتر برای تامین معاش دچار مشکل می شوند. در دوره متوسطه شغلی را آموزش دیده اند و در نتیجه روحیه مناسب تری دارند و بهتر با مشکلات مواجه می شوند. حتی اعتماد به نفس بیشتری هم دارند.

آذر کیش درباره تفاوت بین رشته های کاردانش و فنی حرفه ای گفت: بچه ها در هر دو زمینه می توانند وارد بازار کار شوند اما در رشته های کاردانش هدف بیشتر ورود زودتر دانش آموزان به بازار کار است اما ۸ سطح برای توسعه حرفه ای بچه ها در مسیر حرفه آموزی دیده شده است که از سطح یک تا دکتری حرفه ای در هر سطحی این امکان وجود دارد که فرد گواهینامه بگیرد و وارد بازار کار شود.

نکته‌ای که می خواهم به خانواده ها بگویم این است که چقدر قرار است بچه ها را محدود کنیم، در اتاق ها را ببندیم تا درس بخوانند و در نهایت نیز بنابر گزاش های اعلام شده سال گذشته ۴۶ درصد واجدین شرایط برای انتخاب رشته این انتخاب را نکرده اند و اصطلاحاً به پشت کنکوری تبدیل شدند. در حالی که اگر وارد هنرستان می شدند به واسطه مهارتی که داشتند به سرعت وارد بازار کار می شدند. در نهایت اینکه بچه های کار و دانش ناظر بر اینکه مشاغل را با تکرار و تمرین بیشتری یاد می گیرند زودتر وارد بازار کار می شوند. به بچه های فنی و حرفه ای، حرفه محور آموزش می بینند و پس از دیپلم می توانند وارد کاردانی پیوسته شده و پس از آن وارد بازار کار شوند. علاوه بر اینکه راه ادامه تحصیل بر هیچکدامشان بسته نیست.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از برنامه های ویژه وزارت آموزش و پرورش برنامه آموزش همراه با تولید است گفت: رشته های ما یا تولید محور هستند یا خدمات محور. هنرستانی ها در ۲۰ روز اول شیوع کرونا بیش از ۳.۵ میلیون ماسک و هزاران لباس پزشگی و گان و مواد ضدعفونی کننده تولید کردند.

وی افزود: در مجموع ۲۰۱ رشته فنی و حرفه ای و کاردانش داریم که شامل ۴۱ رشته فنی و حرفها ی و ۱۶۰ رشته کاردانش است. بیش از ۷۰۰۰ هنرستان در سطح کشور داریم، به عبارتی در هر منطقه آموزشی حداقل یک هنرستان وجود دارد.

آذر کیش در پایان بیان کرد: مشوق هایی نیز برای ورود به رشته های هنرستانی در نظر گرفته شده است به عنوان مثال تفاهم نامه‌ای با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم که از جمله بندهای آن می توان به مشوقی چون امکان تعیین محل و نهاد خدمت سربازی برای پسرها اشاره کرد. همچنین در صندوق کارآفرینی امید حمایت از کسب و کار دانش آموزی هم انجام می شود.

برچسب ها:
مصطفی آذر کیش - آموزش و پرورش - فنی و حرفه ای
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد