پایگاه خبری رویش افکار

شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار کرد: افق طرح جامع حمل‌ونقل کشور ۱۴۱۴ در نظر گرفته شده و اکنون در تمامی حوزه‌های حمل و نقل در دست تهیه است. در این طرح سعی شده به موارد مورد نیاز به‌خصوص شبکه‌های ریلی توجه شود. همچنین از حمل‌ونقل ترکیبی به‌عنوان حمل‌ونقل مؤثر در این طرح استفاده شده و ایجاد مراکز لجستیک نیز در دستور کار قرار گرفته است.

افندی زاده با اشاره به اهمیت موضوع ترانزیت گفت: تمام مسئولان کشورهای دیگر در مذاکرات، همواره درباره ترانزیت صحبت به میان می‌آورند. در تعریف کلان پروژه ایران‌راه به این مسئله تأکید شده‌است که ایران چطور می‌تواند در کریدور شمال - جنوب نقش‌آفرینی کند.

وی افزود: ترانزیت در ایران از پتانسیل بالایی برخوردار است اما برای اجرایی کردن آن، همکاری سازمان‌ها را لازم دارد. به همین خاطر ستاد ملی ترانزیت در برنامه هفتم پیش‌بینی شده که اکنون در دست بررسی شورای نگهبان قرار دارد و اگر تصویب شود، ریاست آن با معاون اول ریاست جمهوری و دبیرخانه در وزارت راه و شهرسازی است.

افندی‌زاده با اشاره به‌ضرورت تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل گفت: امروزه در دنیا شبکه ریلی به‌عنوان شبکه اتصال و در دریا هم کشتی مطرح هستند که این مدهای حمل و نقلی باید به‌هم متصل شوند. خوشبختانه در شمال و جنوب ایران ظرفیتی معادل ۲۷۵ تا ۲۸۰ میلیون تن که به‌طور کامل از آن استفاده نمی‌شود در بنادر وجود دارد. اما اگر شبکه ریلی به این بنادر متصل شود، می‌توانیم ظرفیت را به فعل تبدیل کنیم.

وی با تأکید بر تکمیل کریدورها بیان کرد: کریدورهای ترانزیتی زیرساخت کریدورهای لجستیک هستند مثل پارک و دهکده لجستیک که توزیع کالا را با ایجاد زیرساخت‌ها روان می‌کند و کالا می‌تواند در انبار بماند و به‌موقع توزیع شود، کریدورهای لجستیک، هم پایه کریدورهای تجاری هستند و آنها کریدورهای اقتصادی را تقویت می‌کنند. بنابر این همه دنیا به‌دنبال منافع مشترک از کریدورها در حوزه اقتصاد هستند چون می‌تواند اشتغال و درآمد ایجاد کند و وابستگی کشورهای دیگر را به آن کشور افزایش می‌دهد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ما باید به‌دنبال منافع مشترک با کشورهای دیگر باشیم، زیرا در آن صورت کریدورها توسعه پیدا می‌کند. در پیش‌بینی تجارت جهانی از ۱۰ سال آینده که توسط مؤسسه «بستن کانسالتینگ گروپ» منتشر شده شده، ارتباط تجاری روسیه با اروپا به دلیل مسائل جنگی ۲۶۲ میلیارد دلار و چین و آمریکا هم ۶۰ میلیارد کاهش پیدا می‌کند. بنابر این در آینده قطب اصلی جذب تجارت به‌سمت کشورهای آسیای شرقی و آسیای مرکزی است و ایران هم در این مسیر قرار دارد.

وی افزود: به همین دلیل لازم است زیرساخت‌های حمل و نقلی از جمله پروژه‌های ریلی رشت – آستارا، چابهار -زاهدان، یونسی - مشهد و کاسپین به رشت را تکمیل کنیم. دومین موضوع مساله نرم‌افزاری است با این هدف که پایانه‌ها تنها محلی برای عبور باشد و صف تشکیل نشود. موضوع سوم تجار ما هستند که باید در کشورهای مختلف این مسیرها را تبلیغ کنند. همچنین باید یک دیپلماسی قوی بین ما و کشورهای همسایه ایجاد شود که در کلان پروژه ایران - راه نیز مطرح شده است و بر اساس آن کشورهای آسیای مرکزی می‌توانند ایران را در مسیر تجارت خود قرار دهند و در این مسیر ترانزیت ۵۰ میلیون تن هم به‌عنوان هدف پیش‌بینی شده‌است.

برچسب ها:
شهریار افندی زاده - وزارت راه و شهرسازی - حمل و نقل
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد