پایگاه خبری رویش افکار

عباس علی آبادی در بازدید از نمایشگاه خودرو در رابطه با ابلاغ آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، گفت: ابلاغیه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد آماده شده و طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. آئین‌نامه (کلی) واردات خودروهای کارکرده نیز مصوب شده و دولت بایستی ابلاغ کند؛ مسئولیت این کار به عهده و وزارت صمت نیست. علت این تأخیر در ابلاغ را هم از خودشان بپرسید.

وزیر صمت در رابطه با تعرفه و سود بازرگانی واردات خودروها، خاطرنشان کرد: دولت سود بازرگانی را برای واردات خودروهای برقی، یک درصد در نظر گرفته است که تاکنون در کشور این عدد معقول نبوده است اما با وجود اینکه این موضوع می‌توانست برای خودروسازان نگرانی ایجاد کند، اما در این برهه در جهت ایجاد فرهنگ خودروهای برقی در کشور، به این نتیجه رسیدیم پیش از اینکه خودروسازی برقی داشته باشیم، برای آنکه مردم امکان استفاده از خودروی بهتر را داشته باشند، سود بازرگانی را حداقلی کنیم و در حقیقت دولت در این موضوع از حقوق خود گذشته است.

علی‌آبادی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر واردات طبق روال در حال انجام است و هر شخص و شرکتی می‌تواند در چارچوب ضوابط تعیین شده که (این ضوابط) به نفع مردم هم است، می‌تواند خودرو وارد کند. امروز اولین گام فراهم شده است که هر شخصی بدون آنکه بخواهد پاسخگو باشد، بتواند برای خودش خودرو وارد کند و بفروشد. تلاش می‌کنیم که این مسیر باز شده و گسترش یابد؛ البته که این نیز تبعات خواهد داشت و سوالاتی ایجاد می‌کند؛ بایستی بتوان به همه این سوالات پاسخ داد.

سکاندار وزارت صمت در رابطه با تأمین برق مورد نیاز برای خودروهای برقی، تصریح کرد: بیش از ۹۲ هزار مگاوات نیروگاه داریم که در اغلب ساعات سال، به طور کامل در مدار تولید نیستند؛ چراکه نیاز کشور بدین حد نیست. این ظرفیت، عمدتاً برای تأمین برق "پیک" تولید شده است، این در حالی است که همیشه در شرایط پیک نیستیم.

وی ادامه داد: از ۸۷۶۰ ساعت در سال، تنها در حدود ۷۶۰ ساعت در پیک باشیم، در ۸۰۰۰ ساعت دیگر در ساعات پیک مصرف نیستیم که می‌توان از این زمان استفاده کرد تا بتوان خودروهای برقی را شارژ کنیم؛ به طور مثال از شب تا صبح می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. در برخی روزهای هر ماه در سال، به سبب شرایط اقلیمی خوشبختانه نه نیاز به گرمایش است و نه سرمایش و نیرگاه‌ها از مدار خارج هستند؛ بنابراین می‌توان از این ساعات هم بهره گرفت.

علی‌آبادی تاکید کرد: ضمن اینکه ما نمی‌خواهیم یک شبه، ۲۰ درصد خودروهای کشور را برقی کنیم؛ به‌تدریج که برقی‌سازی انجام می‌شود (طی توافق‌نامه‌هایی که امضا می‌شود)، از این جهت است که هم در احداث نیروگاه‌های برق و هم در فراهم کردن زیرساخت‌ها تلاش کنیم. حدود ۲۲ میلیون دستگاه خودرو در کشور داریم که این تعداد برای برقی‌شدن، نیازمند زمان طولانی است؛ بنابراین باید گام به گام حرکت کرد. بیش از پنج سال است که در این زمینه در حال مطالعه هستیم و بسیار در این حوزه فکر شده است.

وی اعلام کرد: تاکنون توانسته‌ایم ۱۵ ایستگاه شارژر برقی را فعال کنیم که هرکدام تعدادی شارژر دارد که جمعاً حدود ۸۰-۷۰ شارژر در تهران فراهم است. تلاش می‌کنیم که در همه شهرها و بین شهرها، ایستگاه شارژر را نصب کنیم. خوشبختانه تکنولوژی شارژرها، کاملاً بومی است. ضمن اینکه برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق، اقدام شده است؛ موافقت‌نامه‌ای با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر داریم که سرمایه‌گذاران برق خود را تحویل شبکه دهند و با درصدی بالاتر، در ساعات غیرپیک، برق را دریافت کنند و برای تأمین برق شارژرها اقدام کنند.

علی‌آبادی در رابطه با حذف قیمت‌گذاری دستوری و رفع بحران نقدینگی خودروسازان، گفت: گذر از شرایط امروز، به شرایط مطلوب، کمی زمان‌بر است. موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و توانستیم برای بخشی از خودروها این امکان را فراهم کنیم که از قیمت‌گذاری دستوری به سمت "قیمت‌گذاری پسینی" و "نظارت پسینی" حرکت کنیم؛ گام روبه‌جلویی است اما تصمیم گیری ها یک طرفه نیست و بایستی با نظر و مشورت نهادهای دیگر نیز اتخاذ تصمیم کرد.

وزیر صمت در رابطه با ادامه طرح‌های فروش خودرو (هرچند در حالت جدید و مطابق ظرفیت خودروسازان) گفت: تاکنون ۳۱ هزار نفر در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کردند که تعدادی خودروی خود را تحویل گرفته، برای تعدادی خودرو هست اما تمایل به دریافت این خودروهای موجود را ندارند. خودروهایی که انتخاب نمی‌شوند، پس از سه دور عرضه، عرضه‌چهارم به صورت آزاد برای عموم مردم خواهد بود و مردم می‌توانند برای خرید اقدام کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد عرضه محصولات مازاد خودروسازان در حاشیه بازار، تاکید کرد: ما در خصوص عرضه محصولات، تابع مقررات کشور هستیم. محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه عرضه شد و اولویت اول، تحویل خودروی افرادی است که ثبت‌نام کرده‌اند. برای سایرین، در حال تلاش هستیم تا تولید و عرضه افزایش پیدا کند. بر اساس اطلاعاتی که به بنده داده شده، خوشبختانه تولید در هر دو خودروساز افزایش پیدا کرده و وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارند.

برچسب ها:
واردات خودرو - قیمت خودرو - قیمت گذاری دستوری
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد