پایگاه خبری رویش افکار

سازمان فناوری اطلاعات ایران جزئیات راه اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور که باعث تسهیل صدور مجوزهای کسب‌ وکار، شفافیت، عدالت و حذف مقررات دست و پاگیر شده است را اعلام کرد.

درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکارهای کشور هم‌اکنون به نشانی WWW.G۴B.IR آماده خدمت‌رسانی به متقاضیان اخذ مجوز راه‌اندازی کسب‌وکار در کشور است.

عملکرد این درگاه حاکی از آن است که تاکنون ۹۲۶ هزار و ۷۳۰ درخواست‌ مجوز ثبت شده و از این تعداد ۴۸۱ هزار و ۶۶۲ مجوز صادر شده است. در همین حال دو میلیون و ۸۵۷ هزار و ۷۱۱ استعلام در این درگاه مبادله شده است.

صدور کلیه‌ مجوزهای صنفی از درگاه ملی مجوزهای کشور (با بیش از ۶۸ هزار رسته صنفی در سراسر کشور) و بیش از ۳۰ عنوان مجوز و استعلام رسمی کشور از ۳۶ دستگاه اجرایی کشور از دیگر موارد عملکردی این سامانه است.

مازیار مباشری، مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران در این باره توضیح داد.

وی گفت: درگاه ملی مجوزهای کشور، خدمتی کاربردی است که توسط دولت به کسب‌ و کارها (G۴B) ارائه می‌شود و اصلی‌ترین ذینفعان آن را مردم اعم از حقیقی یا حقوقی و اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

مباشری ادامه داد: این درگاه دارای چارچوبی یکپارچه است که سامانه‌های چهارگانه‌ «پایگاه اطلاعاتی مجوزها و استعلامات کشور (نما)»، « میز مشاوره کسب ‌و کار (یاور)» ، « صدور مجوزهای کشور (سام) » و « شکایات، انعکاس و پیگیری رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب‌ و کار (دادور)» را شامل می‌شود که هر یک از آن‌ها، نقشی مستقل در زمینه تحقق و تأمین اهداف حاکم بر بهبود فضای کسب ‌و کار در کشور ایفا می‌کنند.

وی به ماده ۵۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و مواد ۶۲ و ۷۰ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر بهینه‌سازی نحوه ارائه خدمات و صدور مجوز و شناسایی دستگاه‌های اصلی و فرعی پنجره‌های واحد کشور در جهت بهبود محیط کسب‌وکار و همچنین مصوبه اقتصاد مقاومتی در این خصوص، به‌عنوان مهم‌ترین خاستگاه‌های قانونی ایجاد و راه‌اندازی این درگاه اشاره کرد و گفت: متقاضیان با مراجعه به این درگاه می‌توانند ضمن دریافت مشاوره‌، از آخرین شیوه نحوه اخذ مجوزهای کشور، ضوابط موجود، مدارک لازم، استعلامات، میزان هزینه، فرآیند و مدت‌ زمان صدور، آگاهی یابند.

مباشری خاطرنشان کرد: در گام بعدی نیز متقاضیان با ثبت درخواست خود اقدام به ارائه مدارک و مستندات لازم به‌صورت الکترونیکی ‌کرده و سپس از وضعیت صدور مجوز خود از طریق پیامک مطلع شده و در صورت نیاز اقدام به ثبت شکایت و پیگیری روند آن به‌صورت الکترونیکی می کنند.

مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران با تأکید بر اینکه برای الکترونیکی شدن هر مجوزی باید چهار گام مهم طی شود و در غیر این صورت انتظارات از الکترونیکی شدن اخذ مجوز محقق نخواهد شد، این چهار گام را به‌طور خلاصه شناسایی مجوزها و مدل‌سازی فرآیندهای آن، انطباق مجوزها و فرآیندها با قوانین و مقررات مربوط و تنقیح قوانین، بازمهندسی فرآیندهای اخذ مجوز و ایجاد سکوی نرم‌افزاری و درگاه‌های دسترسی دانست.

وی استقرار داشبورد الکترونیکی به‌منظور مدیریت روند پاسخگویی، آسیب‌شناسی گلوگاه‌های نارضایتی ارباب‌رجوع در فرآیندهای صدور مجوز، پایش مستمر صدور مجوزها و شناسایی مجوزهای دارای امضای طلایی را از مهم‌ترین اهداف این سامانه عنوان کرد.

مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی، میزان مخاطب، تعداد تقاضا و سطح تواتر را معیارهای اصلی در انتخاب مجوزهای قابل ارائه در مرحله آزمایشی این سامانه برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا در آینده نزدیک تمامی دستگاه­های اجرایی با مساعدت و همکاری لازم، مجوزهای خود را از طریق این سامانه ارائه کنند.

وی با اشاره به نحوه نقش‌آفرینی متولیان این سامانه گفت: معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی توسط دبیرخانه هیات مقررات زدایی و تسهیل کسب‌وکار کشور و به‌عنوان بهره‌بردار اصلی این طرح، مدیریت و راهبری این امر را بر عهده دارد و در سوی دیگر وظیفه طراحی نرم‌افزار و پیاده‌سازی آن، تأمین تجهیزات سخت‌افزاری و شبکه، نگهداری و پشتیبانی و به طور کل تأمین نیازهای فنی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سپرده‌ شده است.

مباشری ادامه داد: در این راستا نیز سازمان فناوری اطلاعات ایران عهده‌دار انجام این مسئولیت است که در مرحله آزمایشی آن سامانه صدور مجوزهای کسب‌وکار پیاده‌سازی شده است.

برچسب ها:
فضای کسب و کار - سازمان فناوری اطلاعات ایران - دولت الکترونیک
اخبار مرتبط

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد